Ruitenstart voor de aas, 3de5de start dus ruiten ziten waarschijnlijk 4/3. Geen idee wat hier beste lijn is, alle andere kleuren kan je op spelen. We moeten 3 slagen ontwikkelen (1 of 2 harten, 1 of 2 klaveren, 1 schoppen?) Mij leek het beste om eerste op de harten te spelen met als bedoeling dat dat enige keer is dat noord aan slag komt zodat hij zijn 4de ruiten niet kan maken. Jef dwarsboomde dat plannetje door hartenaas op te pakken en ruiten te spelen. Nu had ik wel al mijn 7de slag met hartenheer. Ik nam nu klaverensnit en had 8ste slag maar moest nog altijd keuze maken voor 9de slag. Ik nam hartensnit die mis zat en moest nu beetje gokken welke kleur ik bijhield. Uiteindelijk speelde ik op vallen van schoppendame of harten/schoppen squeeze op zuid. Aan andere tafels werd na ruitenaas en ruiten begonnen met klaverensnit. Toe die hield, werd harten gespeeld. Als zuid voorneemt met aas, wordt er gewoon nog harten en ruiten afgegeven. Als noord de 1ste harten neemt met dame, komt hij niet meer aan slag voor 4de ruiten te incasseren. Nu ging deze speelwijze dus beter dan de mijne, maar als klaverensnit mis had gezeten en zuid dus nog eens ruiten kan spelen, ziet het er toch slecht uit. Wat is nu de beste lijn? Overigens werd er 2 keer met klaveren uitgekomen waar ik zeker sympathie voor heb. Dat maakte het de leiders nog gemakkelijker. Wat vinden jullie beste uitkomst?
Wat moet oost doen op slempoging met klaveren van west na opening vna 2ZT= Weliswaar maar 20 punten maar alle azen, 3 troef mee en een 5/kaart te ontwikkelen. Ik moet zeggen dat ik slem had geboden. Caroline had echter gelijk het niet te doen, er is een ruitenverliezer en na hartenstart ook nog daarin een verliezer. Wat zouden jullie gedaan hebben?